loading...
هواداران بارسا ومسی
mohamadnabavi بازدید : 76 دوشنبه 24 تیر 1392 نظرات (0)

سالهاست که مردم جهان زندگی روزمره ی خود را با پدیده ای به نام فوتبال عجین شده می بینند. فوتبالی که قدرت رقم زدن شادی و ناراحتی هر کسی را در هر مکان و مرتبه ای داراست.

 فوتبال یعنی زندگی ...

 

محبوبیت فوتبال در بین سایر رشته های ورزشی کاملن مشهود و مبرهن می باشد. بگونه ای که حتی بسیاری از ستارگان رشته های دیگر از تمایل شان برای تبدیل شدن به یک بازیکن فوتبال سخن گفته اند. (مثل یوساین بولت ،قهرمان دوی صد متر جهان که اعلام کرده برای فوتبالیست شدن حتی حاضر است دومیدانی را کنار بگذارد.)

 

سالهاست که مردم جهان زندگی روزمره ی خود را با پدیده ای به نام فوتبال عجین شده می بینند. فوتبالی که قدرت رقم زدن شادی و ناراحتی هر کسی را در هر مکان و مرتبه ای داراست.

 فوتبال یعنی زندگی ...

محبوبیت فوتبال در بین سایر رشته های ورزشی کاملن مشهود و مبرهن می باشد. بگونه ای که حتی بسیاری از ستارگان رشته های دیگر از تمایل شان برای تبدیل شدن به یک بازیکن فوتبال سخن گفته اند. (مثل یوساین بولت ،قهرمان دوی صد متر جهان که اعلام کرده برای فوتبالیست شدن حتی حاضر است دومیدانی را کنار بگذارد.)

در چند دهه ی اخیر شاهد بازی های فوتبالی بوده ایم که سرنوشت اجتماعی و سیاسی بسیاری از کشورها را تحت تاثیر قرار داده اند و این مورد نیز مهر تایید دوباره ای بر محبوبیت فوتبال می باشد، مثال معروف برای این مورد بر می گردد به سال 1967 که  دو گروه از نفاق افکنان در نیجریه که با هم جنگ میکردند 2 روز را اعلام آتش بس میکنند تا بتوانند بازی دوستانه ی برزیل را در لاگوس مشاهده کنند.

علت محبوبیت فوتبال در بین عموم مردم جهان امریست بدیهی ولی هیچ فوتبالیست، مربی، کارشناس و فوتبالدوستی نمی تواند با صراحت علت آنرا بگوید. البته این مساله چندان هم پیچیده نیست و می توان با کنار هم گذاشتن چند ویژگی ناب فوتبال که در هیچ ورزش دیگری وجود ندارد به راز محبوبیت آن پی برد.

 

 

 

قوانین ساده و قابل فهم

 

مهم ترین ویژگی فوتبال ساده و قابل فهم بودن آن برای همه ی اقشار جامعه است. برای مثال سخت ترین قانون فوتبال را می توان آفساید نامید که امروزه حتی مادر خانه دار خانواده هم در تشخیص آن پا به پای نصیرزاده نظرات کارشناسی می دهد!

این در حالیست که ورزش های دیگر دارای قوانینی هستند که نیاز به تخصص و مطالعه دارند و نمی توان با نگاه کردن به صحنه های بازی به آنها پی برد، خطاهای عجیب و غریب بسکتبال یا قوانین رنگارنگ تکواندو حتی خود ورزشکاران این رشته ها را نیز به کرات سردرگم می سازد چه برسد به مادر خانواده.

از این ویژگی به این دلیل به عنوان مهم ترین ویژگی فوتبال یاد کردم که تماشای بازی زمانی خوشایند است که بیننده بتواند اتفاقاتی که در بازی می افتد را بفهمد و در مورد آن بحث کند وگرنه نشستن و تماشا کردن بدون اینکه بداند در زمین چه فعل و انفعالاتی صورت می گیرد آنقدر کسل کننده است که فرد بازی ویگان و شفیلد یونایتد را به فینال جام جهانی کبدی (!!!) ترجیح دهد.

 

قابلیت اظهار نظر آسان

 

تاکسی، کلاس درس، مترو، پیاده رو، صف دستشویی عمومی و ... اینها تنها یک هزارم مکان هایی هستند که بحث فوتبالی در آنها صورت می گیرد. به جز بازی های المپیک و یا بازی های حساس کشتی با والیبال به ندرت می توان در سطح جامعه بحث هایی در مورد سایر رشته ها یافت ولی فوتبال به قدری جذاب و هیجان انگیز است که همیشه و همه جا سوژه برای بحث در مورد آن وجود دارد.

سادگی فوتبال و اینکه به راحتی برای همه قابل فهم است این اجازه را به همه می دهد که در مورد آن بحث و ارایه ی نظر کنند به گونه ای که در کشور خودمان در حال حاضر 70 میلیون کارشناس زبده ی فوتبال داریم که هر کدام می توانند ساعت ها تاکتیک ها و کوچینگ های مورینیو را تحلیل و زیر سوال ببرند!

هیچ نقطه ی مبهم و ناشناخته ای در فوتبال وجود ندارد که نتوان در مورد آن بحث کرد، فقط کافیست یک بازی مهم برگزار شود و فردای آن مردم قبل از رسیدن روزنامه های ورزشی به دکه ها، ابهامات داوری را رفع، تعویض های مربیان را بررسی، گل های بازی را تحلیل و ستاره ی بازی را تعیین کنند!

اینجاست که کار روزنامه ها و برنامه های ورزشی سخت می شود چرا که نمی توانند سر سری چند سطر از بازی بگویند و براحتی از کنار اتفاقات بازی بگذرند چرا که قبل از آنها فوتبال دوستان کارهای بالا را انجام داده اند و اکنون منتظرند ببیند نشریات و برنامه های ورزشی چه چیزهای جدیدی برای ارایه دارند که به ذهن خودشان خطور نکرده است. این امر ناخواسته باعث بالا رفتن کیفیت برنامه ها و نشریات ورزشی مربوط به فوتبال می شود که از مهم ترین ارکان و اجزای دنیای فوتبال امروزی محسوب می شوند.

 

هر کسی می تواند توپ فوتبال را شوت کند !

 

 

 
 

 برای تقلید اسلم دانک لبرون جیمز به قدی حدود 210 سانتی متر و پرشی حدود 60 سانتی متر نیاز داریم که البته بعد از اجرای احتمالی حرکت عواقبت سقوط به عهده ی شخص تقلید کننده می باشد. البته افرادی که قدشان 210 سانتی متر نیست نیز می توانند از دوستانشان کمک گرفته و از تکنیک قلاب استفاده کنند.

این در حالیست که روزانه در جهان هزاران بار دریبل زیدانی توسط گروه های سنی مختلف با سطوح بازی مختلف اجرا می شود بدون اینکه به نردبان یا وسیله ی دیگری احتیاج داشته باشند.

سادگی بازی فوتبال در بین رشته های ورزشی کاملن محسوس است چرا که داشتن یک توپ برای انجام یک بازی فوتبال کافیست. به جرات می توان گفت فوتبال تنها رشته ی ورزشی است که هر کسی به خودش اجازه می دهد بدون ترس آنرا یک بار هم که شده امتحان کند ولی آیا جودو را می شود به همین سادگی امتحان کرد؟!

همین سادگی باعث می شود تا مردم تعامل بیشتری با این رشته داشته باشند. لذت بازی کردن فوتبال همان قدربالاست که تماشای آن پای تلویزیون لذت بخش می باشد. خود ما نیز بارها شده به شوق تقلید حرکات ستارگان محبوبمان پا به توپ شده ایم و از اجرای دست و پا شکسته ی این حرکات به اندازه ی فتح جام جهانی لذت برده ایم!

 

حواشی لذت بخش !

 

هر چقدر هم که آدم منطقی و معقولی باشیم حس ماجراجویی و شیطنت در وجود همه مان وجود دارد. این شیطنت و ماجراجویی درونی ناخوداگاه ما را به سمت حواشی فوتبال سوق می دهد، حواشی که بیشتر از 90 دقیقه بازی فوتبال می شود در موردش صحبت کرد و از آن لذت برد! ستاره های پر حاشیه ی فوتبال بدون شک از عوامل مهم محبوبیت و جذابیت این رشته در میان مردم جهان هستند. از تیپ ظاهری بازیکنان گرفته تا مصاحبه های جنجالی و ماشین های گرانقیمت، همه و همه سوژه های داغی هستند که همه ی ما بدنبال شان هستیم و بنوعی حس کنجکاوی و شیطنت درونی مان را با آنها ارضا می کنیم. هیچ شکی در این مساله نیست که ستارگان فوتبال پر حاشیه ترین گروه ورزشکار در میان تمام رشته های ورزشی هستند و دنبال کردن این ستاره ها روزمرگی عده ی کثیری از مردم جهان است.

 

فوتبال یعنی زندگی ...

 

 

گل های حساس، اخراج های سرنوشت ساز، تعویض های طلایی، تبدیل شکست های سنگین به بردهایی شیرین و تاریخی همه و همه لحظاتی از فوتبال هستند که با زندگی روزمزه ی ما انسان ها مشابه اند و می توان تک تک این لحظه های تلخ و شیرین را در لا به لای زندگی پر فراز نشیب هر انسانی جست و جو کرد.

چه زیباست لحظه ای که تیم محبوبمان در دقایق پایانی بازی به گلی ارزشمند دست می یابد و چه تلخ است اخراج ستاره ای که قبل از بازی امید به درخشش داشتیم.

آری اینها لحظاتی از فوتبال هستند که ما را به یاد تلخ و شیرین های زندگی واقعی مان می اندازد و چقدر لذت بخش است که هر لحظه از این ورزش زیبا تداعی کننده ی دقایق سپری شده ی عمر ماست و چه لذت بخش تر است که ما فوتبالی ها هر لحظه ی عمرمان برابر است با یک واقعه ی خاص فوتبالی ...

برچسب ها فوتبال ، ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما بهترین مربی جهان کیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4319
  • کل نظرات : 385
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 448
  • آی پی امروز : 102
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 1,827
  • باردید دیروز : 260
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,827
  • بازدید ماه : 5,437
  • بازدید سال : 42,512
  • بازدید کلی : 602,514