loading...
هواداران بارسا ومسی
mohamadnabavi بازدید : 85 جمعه 25 مرداد 1392 نظرات (0)

در این مقاله به فاکتورهایی می پردازیم که این دو تیم را به دو غول تجاری با قدرت خرید بالا تبدیل کرده است.

بارسلونا

با خرید نیمار، بارسلونا فصل نقل و انتقالات را بسیار طوفانی آغاز کرد و توانست این ستاره را از چنگ رقیب دیرینه اش رئال در آورد.
این خرید که حدود 57 میلیون یورو برای آبی و اناری ها خرج در پی داشت، نیمار را تبدیل به دومین بازیکن گرانقیمت تاریخ بارسلونا کرد. کاتالان ها قبلاٌ با خرید 87 میلیونی ابراهیموویچ گران ترین خرید تاریخ خود را انجام داده بودند.

 رئالی ها هم امسال بیکار نبودند و در کنار خرید چند خرید جوان از جمله ایسکو و اییارامندی اینک به فکر گرد و خاکی بزرگ در بازار نقل و انتقالات هستند. اگر رئال موفق به خرید گرت بیل هافبک تاتنهام شود، وی نه تنها در این تیم بلکه در تاریخ فوتبال به گرانقیمت ترین بازیکن دنیا بدل خواهد شد. آنطور که پیداست رئال مادرید برای خرید این بازیکن 200 میلیون خرج خواهد کرد. با احتساب مبلغ درخواستی تاتنهام و دستمزد این بازیکن و همچنین مبالغی که بایستی به ایجنت ها داده شود 200 میلیون رقمی است که رئال برای خرید این بازیکن بایستی بپردازد.

در طول تاریخ همیشه این دو تیم در بازار نقل و انتقالات حرف اول را زده اند و امسال نیز همین رویه در حال تکرار است. بسیاری از ستاره ها را سراغ داریم که در چند راهی پیوستن به تیم های بزرگ اروپایی راه اسپانیا را در پیش گرفته اند. رونالدینیوی برزیلی که منچستریونایتد یکی از مشتری های پروپا قرصش بود لیگ جزیره را به لالیگا ترجیح داد و راهی بارسلونا شد. در رئال مادرید هم همیشه شاهد حضور ستاره هایی با ارقام نجومی بودیم که لیگ برتر را ترک و راهی لالیگا می شدند. اما براستی چرا قدرت خرید این دو باشگاه فراتر از سایر باشگاههاست؟

 در این مقاله به فاکتورهایی می پردازیم که این دو تیم را به دو غول تجاری با قدرت خرید بالا تبدیل کرده است.

 

مالیات پایین

مالیات های سرسام آور فوتبال انگلستان که بعضاٌ از مرز 60 درصد نیز تجاوز می کند باعث شده تا بسیاری از ستاره ها برای کسب درآمد بیشتر کشور دیگری را انتخاب کنند و این انتخاب می تواند اسپانیایی باشد که از قوانین مالیاتی ملایم تری برخوردار است. فرانسه و آلمان نیز قوانین کار سختگیرانه ای دارند و به این ترتیب اسپانیا می تواند مقصد مناسبی برای بازیکنان باشد.

 

پول بیشتر و خرید بزرگ تر

با توجه به اینکه دو غول باشگاهی فوتبال اسپانیا از لحاظ اقتصادی مزایای ویژه ای نسبت به سایر تیم ها دارند این مساله باعث شده تا دستشان برای خریدهای گران باز باشد. ثبت باشگاههای به عنوان شرکت های تجاری مساله ای است که باعث شده تا قوانین صفت و سخت مالیاتی گرایبانگیرشان باشد. جالب است بدانید که رئال مادرید و بارسلونا برخلاف تمامی تیم های فوتبال اروپا بعنوان شرکت تجاری ثبت نشده اند و در هنگام ثبت این دو باشگاه از عنوان دیگری استفاده شده است که آنها را تجاری قلمداد نمی کند. بدین ترتیب با مالیات کم و درآمد بالا براحتی می توانند ستاره ها را جذب تیم خود کنند. لازم به ذکر است که اوساسونا و اتلتیکو بیلبائو نیز چنین وضعیتی را دارند اما توان مالی این دو تیم با غول های فوتبال اسپانیا قابل مقایسه نیست.

 

مزایای مالی ویژه

این دو باشگاه با توجه به محبوبیت ویژه ای که دارند از امتیازات خاصی نیز برخوردار هستند. یکی از این امتیازات حق پخش تلویزیونی است که هر یک از تیم های لالیگا سهم بخصوصی از آن دارند. اختصاص 50 درصد از این حق پخش تلویزیونی به این دو باشگاه و 50 درصد بقیه به سایر تیم ها از اختلاف شدید این تیم ها با سایر تیم های این لیگ خبر می دهد. با توجه به رقم نجومی حق پخش تلویزیونی و اختصاص 50 درصد آن به این دو تیم، منبع مالی مناسبی برای هر دو تیم فراهم ساخته است. مبلغی حدود 500 میلیون یورو از بابت حق پخش تلویزیونی لالیگا بدست می آید که 50 درصد آن به این دو تیم و باقی آن بین سایر تیم ها تقسیم می شود. این مساله انتقاد شدید سایر باشگاهها را بدنبال داشته که تاکنون هیچ نتیجه ای از آن حاصل نشده است. باشگاه بارسلونا با توجه به مردمی بودنش هر ساله مبلغ خوبی هم از بخش کمک های طرفدارنش بدست می آورد. رئال مادرید هم که همیشه مورد حمایت دولت بوده و  هست و خواهد بود.

 

عوامل یاد شده از جمله امتیازاتی هستند که موجب برتری بارسا و رئال در بازار نقل و انتقالات می شود. بدون شک برخورداری از چنین امتیازاتی هر باشگاهی را ترغیب به خریدهای بزرگ می کند و این مزیتی است که این دو باشگاه دارند و بخوبی هم از آن استفاده می کنند. عوامل دیگری هم هستند که در این مساله دخیل اند  ولی در این مقاله بیشتر توجه به مسائل اقتصادی بود که کمک کننده این باشگاهها برای جذب سوپراستارهای دنیای فوتبال است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما بهترین مربی جهان کیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4319
  • کل نظرات : 385
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 448
  • آی پی امروز : 141
  • آی پی دیروز : 138
  • بازدید امروز : 342
  • باردید دیروز : 246
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,879
  • بازدید ماه : 588
  • بازدید سال : 49,011
  • بازدید کلی : 609,013