loading...
هواداران بارسا ومسی
mohamadnabavi بازدید : 73 دوشنبه 01 مهر 1392 نظرات (0)

با حضور مسي، اينيستا و ژاوي يكي از بهترين مثلث هاي تاريخ فوتبال را در سال هاي اخير در بارسلونا شاهد بوده ايم، در سال هاي گذشته مثلثي هلندي در ميلان نيز وجود داشت كه فضاي فوتبال را در اواخر دهه هشتاد ميلادي تحت تاثير خود قرار داده بود. اما در واقع كدام يك موفق تر و موثرتر بوده اند!

در اواخر دهه هشتاد و اوايل دهه نود ميلادي، باشگاه ميلان با مثلث هلندي رود گليت، فرانك ريكارد و ماركو فن باستن به موفقيت هاي فراواني رسيد. به عناويني كه روسونري ها تا آن زمان هرگز آن را تجربه نكرده بودند. اين مثلث فراموش نشدني همچنين موفق شد، هلند را به تنها عنوان قهرماني در يك تورنمنت بين المللي فوتبال برساند. هلند با همكاري و درخشش اين سه نفر موفق به كسب عنوان قهرماني رقابت هاي جام ملت هاي اروپا در سال 1988 شد.

هم اكنون با حضور ژاوي هرناندز،‌آندراس اينيستا و ليونل مسي نسخه مدرن تر اين مثلث هلندي را در بارسلونا شاهد هستيم. اين مثلث بي ترديد با قدرت تفكر، خلاقيت و نبوغ خود در موفقيت هاي اخير كاتالان ها نقشي مهم را بر عهده داشته اند. و به احتمال زياد هر كارشناس و علاقه مند به فوتبالي اين سه را در تيم منتخب تاريخ خود قرار خواهد داد.

اولين نشانه هاي موفقيت و اقتدار باشگاه بارسلونا تحت هدايت يكي از اضلاع اين مثلث هلندي،‌ فرانك ريكارد در فصل 2004/05 ظهور پيدا كرد. با بازي هاي خارق العاده رونالدينيوي برزيلي،‌ بارسا دو عنوان قهرماني در اسپانيا را از آن خود نمود و توانست در سال 2006 براي دومين بار در تاريخ باشگاه، فاتح ليگ قهرمانان اروپا نام گيرد.

هنگامي كه بارسلونا با رونالدينيو مي درخشيد، در سايه او، مثلثي رويايي در حال شكل گرفتن بود كه دنياي فوتبال را به مدت يك دهه مسحور خود كرد. ژاوي كه يكي از بازيكنان اصلي بارسا قبل از اين دوران نيز به حساب مي آمد، اولين بار در سال 1998 براي كاتالان ها به ميدان رفت و  در فصل 2004/05، تحت نظر فرانك ريكارد به بازيگردان اصلي اين تيم تبديل شد. مسي نيز در اوايل يكي از اعضاي آكادمي جوانان بارسا بود و تمامي مراحل پيشرفت را در اين باشگاه، تا رسيدن به مهاجمي با كيفيت و بي نظير طي كرد.

در مورد مثلث هلندي نيز روندي تقريبا مشابه طي شده است. بعد از اينكه سيلويو برلوسكوني در سال 1986 باشگاه ميلان را خريداري نمود، قصد داشت تا به كمك تمول مالي خود اين باشگاه را به سطح اول فوتبال اروپا برساند. سال 1987 وي رود گليت را از آيندهوون هلند و ماركو فن باستن را از آژاكس آمستردام خريداري نمود. ميلان توانست خيلي زود اسكودتو را بعد از نه سال دوباره فتح نمايد و  با خريد فرانك ريكارد در سال بعد دوره درخشان باشگاه ميلان آغاز شد.

در ميلان ريكارد خيلي زود به عنوان بهترين و كامل ترين هافبك مياني دنيا مطرح شد . قدرت تهاجمي و هماهنگي رود گليت و ماركو فن باستن به شكلي بود كه هيچ خط دفاعي توان مقابله با آنها را نداشت، از رود گليت پس از گذشت بيش از 25 سال هنوز هم به عنوان يكي از برترين بازي سازان هلند ياد مي شود.

 

عناوين قهرماني ميلان 93-1987 بارسلونا 13-2005
قهرماني در ليگ 3 6
قهرماني در جام حذفي 0 2
قهرماني در سوپر كاپ (در سطح ملي) 3 6
قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا 2 3
قهرماني در سوپر كاپ اروپا 2 2
قهرماني در جام باشگاه هاي جهان 2 2

 

بعد از قهرماني در سال 1988، ميلان موفق به كسب سه عنوان قهزماني ديگر در سريA شد و بين سال هاي 1991 تا 1994 در 58 بازي بدون شكست باقي ماند. چهار قهرماني ايتاليا،‌ دو قهرماني سوپر كاپ اروپا و دو قهرماني باشگاه هاي جهان با درخشش مثلث هلندي براي روسونري به ثبت رسيد. علاوه بر اين افتخارات، بازي ها و عناوين قهرماني ميلان در ليگ قهرمانان اروپا نيز در اين فاصله زماني، هنوز هم در يادها مانده است.

سال 1989 در بازي نيمه نهايي ليگ قهرمانان اروپا،‌ ميلان با قدرت و با كمك گل هاي ستاره هاي هلندي خود رئال مادريد را از پيش رو برداشت.  در باري نهايي ليگ قهرمانان همين سال،‌ كه در ورزشگاه نيو كمپ و بين تيم هاي ميلان و استوا بخارست برگزار مي شد، يكي از يك طرفه ترين فينال هاي اين رقابت ها به ثبت رسيد. در اين بازي ابتدا ميلان با دو گل گليت و فن باستن از حريف رومانيايي خود پيش افتاد و در نهايت با نتيجه 4 بر 0 به عنوان قهرماني در اين رقابت ها دست بافت.

سال بعد و در فينال رقابت هاي ليگ قهرمانان در شهر وين، ميلان به مصاف بنفيكا از پرتغال رفت. فرانك ريكارد در اين بازي ستاره ميدان بود و  با گلي كه به ثمر رساند روسونري را براي دومين بار متوالي به قهرماني اين رقابت ها رساند. در آن سال ها نه تنها مثلث هلندي تمامي عناوين در فوتبال دنيا را كسب مي كردند بلكه خود نقش تعيين كننده اي در رساندن روسونري به اين عناوين داشت.

اما سال 1993 پايان دوره درخشان مثلث هلندي ميلان بود. در اين سال رود گليت ميلان را به مقصد سمپدوريا ترك كرد و ريكارد نيز به آژاكس بازگشت. در اين ميان فان باستن آخرين بازي تمام دوران فوتبال خود را انجام داد و مجبور شد به دليل يك مصدوميت وحشتناك، از دنياي فوتبال كناره گيري نمايد. در ماه مي سال بعد، ميلان با برتري مقابل بارسلونا در فينال ليگ قهرمانان با نتيجه 4 بر 0 بار ديگر به قله فوتبال اروپا رسيد. گرچه اين بار هيچ يك از اين هلندي ها به طور مستقيم در اين قهرماني دخيل نبودند، اما بدون شك اين قهرماني بر پايه فونداسيوني كه اين مثلث هلندي در ميلان پايه ريزي كرده بود، به دست آمد.

قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا در سال هاي 2006، 2009 و 2011 توسط بارسلونا باعث شده است كه تيم رويايي بارسلونا از نظر افكار عمومي فوتبال دوستان از ميلان اوايل دهه نود پيشي گيرد و ژاوي، اينيستا و مسي با مثلث هلندي ميلان مقايسه شوند چون كه آنها، قلب اين تيم رويايي بارسا را تشكيل مي دهند.

اما در ئاقع كذام يك موفق تر بوده اند؟ جايي كه پيش از اين فرانك ريكارد به عنوان يك هافبك دفاعي باهوش، حتي بدون توپ  به بازي تيم خود را نظم مي داد. حال ژاوي با پاس هاي دقيق خود تبض بازي بازسا را در اختيار دارد. رود گليت در ميلان بخش خلاق اين مثلث بود و با نبوغ خود علاوه بر گل زني موقعيت هاي فراواني را براي مهاجمين ايجاد مي كرد. نقش گليت در آن روزها شبيه نقشي است كه اين روزها اينيستا در بارسا به عهده دارد. اينيستا به طور مدام در حال حركت است و  مكملي براي ژاوي در ميانه ميدان است.و در نهايت نبوغ و قدرت گل زني فن باستن اين روز ها در بهترين بازيكن فوتبال دنيا مسي دوباره ظهور كرده است.

در گذشته و بعد از پايان دوران طلايي اين مثلث هلندي،‌ شايد كمتر كسي مي توانست تصور نمايد كه يك مثلث ديگر در دنياي فوتبال به خوبي آنها پديد آيد. اما نسخه اي مدرن تر از آن مثلث فراموش نشدني در بارسلون بوجود آمده است كه باز هم شادي و شعف را به فوتبال دوستان هديه مي كند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما بهترین مربی جهان کیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4319
  • کل نظرات : 385
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 448
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 644
  • باردید دیروز : 260
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 644
  • بازدید ماه : 4,254
  • بازدید سال : 41,329
  • بازدید کلی : 601,331