loading...
هواداران بارسا ومسی
mohamadnabavi بازدید : 124 دوشنبه 29 مهر 1392 نظرات (0)

رئال مادريد در بابر بارسلونا؛ اين رقابت در تاريخ فوتبال اسپانيا هميشه غيرمعمول بوده است. در اين رقابت از سر بريده شده خوك تا ارتش اسپانيا به نحوي حضور داشته اند. با توجه به نزديك شدن به نخستين الكلاسيكوي فصل جاري، در اين يادداشت به 13 نكته تاريخي در مورد اين رقابت حساس پرداخته مي شود.

 

 

 

 

 


1- انگليس و بارسا در مقابل رئال مادريد

در ماه مارس سال 1961 دو تيم بارسا و رئال مادريد در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان به مصاف هم رفتند. در مجموع دو ديدار تيم بارسا با كمك داوران انگليسي به دور بعد راه پيدا نمود. در بازي برگشت داور انگليسي اين ديدار چهار گل بازيكنان رئال را مردود دانست. در بازي رفت نيز يك داور انگليسي ديگر يك ضربه پنالتي مشكوك به نفع بازيكنان بارسا اعلام كرده بود. بدين ترتيب بارسلونا اولين تيمي شد كه موفق به حذف رئال مادريد از ليگ قهرمانان اروپا گرديد.

2- بارسلونا صحنه فوتبال اروپا را به رئال مادريد واگذار كرد

هنگامي كه سران  رئال مادريد و سانتيگو برنابئو برگزاري سريع تر رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا را در سال 1955 درخواست مي كردند، سران بارسا چنين پيشنهادي را رد مي كردند. فشار زياد بر بازيكنان و هزينه بالاي اين بازي ها، از دلايل چشم پوشي بارسا براي شركت در اين رقابت ها بود. سال 1956 در حالي كه رئال مادريد در پاريس نخستين عنوان اروپايي خود را جشن مي گرفت، بارسا در خانه نظاره گر اين قهرماني بود.

3- كاتالان ها در مقابل رژيم فرانكو

بارسلون در برابر مادريد در گذشته رقايتي بين تيم ملي ايالت كاتالان و باشگاه مورد علاقه رژيم فرانكو بود. بعد از اينكه زبان اسپانيايي كاتالاني به عنوان زبان اداري كشور اسپانيا از سوي رژيم فرانكو از رسميت انداخته شد، استاديوم باشگاه بارسلونا تنها مكاني بود كه در آن هنوز به اين زبان صحيت  مي شد. در بازي ها بارسلونا، كاتالان ها سرودهاي خود را به زبان كاتالاني مي خواندند و بدين صورت مخالفت خود با رژيم فرانكو را اعلام  مي كردند.

4- جنجال بر سر انتقال آلفردو دي استفانو

تا به امروز هنوز هم طرفداران بارسلونا معتقدند كه رژيم فرانكو نه تنها در تصميمات داوري به نفع رئال مادريد نفوذ داشت، بلكه مانع از انتقال دي استفانو در سال 1953 به بارسلونا نيز شد. دي استفانو در سال 1953 بازي هاي دوستانه فراواني را براي بارسا انجام داده بود و قرار بود تا به بارسلونا بپيوندد اما در اين موقع سران رئال مادريد تلاش هاي خود را براي جلوگيري از پيوستن دي استفانو به بارسا آغاز كردند. بعد از كش و قوس هاي فراوان و فشار رژيم فرانكو، بارسلونا سرانجام از جذب دي استفانو منصرف شد و وي به رئال مادريد پيوست و در آنجا جاودان شد. در ميانه جنجال و مشاجره بين دو تيم رئال مادريد و بارسلونا بر سر دي استفانو، فدراسيون فوتبال اسپانيا براي جلوگيري از جنجال بيشتر، حتي در حال تهيه پيشنهادي جهت بازي كردن دي استفانو براي هر دو تيم بود.

5- سوت هاي اعتراضي عليه لوئيز فيگو

رقابت و جنجال بيش از همه در نقل و انتقال بازيكن بين اين دو تيم نمايان مي شود. اين جنجال بيش از همه بر سر اتقال لوئيز فيگو از بارسا به رئال مادريد به وقوع پيوست. در اولين الكلاسيكوي بعد از اين جابه جايي در نيوكمپ، لوئيز فيگو مجبور شد به دليل سوت هاي شديد و بلند اعتراضي هواداران بارسلونا از زدن ضربات كرنر چشم پوشي كند.

6- سر بريده شده خوك

و سال بعد از اولين حضور فيگو با لباس رئال در نيوكمپ، وي توانست بدون سوت هاي اعتراضي هواداران بارسا پشت ضربات كرنر قرار گيرد. اما اين بار طرفداران بارسا مخالفت خود را با پرتاب ميوه و سر بريده شده خوك به سمت لويز فيگو نشان دادند. بعد از اين اتفاق بازي به مدت ده دقيقه قطع شد و در پايان نيز با نتيجه مساوي بدون گل به اتمام رسيد. سر خوك همچنان در ذهن فوتبال دوستان به عنوان نمادي از رقابت هميشگي بين اين دو تيم باقي مانده است.

7- تشويق دسته جمعي بازيكن رقيب

با وجود رقابت سنگين بين دو تيم، تشويق بازيكن حريف از سوي تماشاگران تيم مقابل بسيار غير قابل تصور و شگفت آور به نظر مي رسد. اما چنين اتفاقي در نوامبر 2005 در ورزشگاه برنابئو رخ داده است. در اين روز هواداران مادريدي دسته جمعي و به صورت ايستاده رونالدينيوي بارسا را به خاطر بازي فوق العاده اش تشويق كردند. رونالدينيوي برزيلي در اين بازي كه با نتيجه 3-0 به نفع بارسا به خاتمه رسيد، موفق به زدن دو گل شده بود.

8- باخت تاريخي 11-1

در تاريخ 13 ژوئن سال 1943 اما هوادران رئال مادريد استقبال چندان گرمي از رقيب خود به عمل نياوردند. در اين بازي بين هواردارن مادريدي، سوت هايي پخش شده بود، تا با به صدا درآوردن آنها باعث ايجاد ترس و به هم خوردن تمركز لوئيز ميرو سنگربان بارسا شوند. درآغاز نيمه دوم بازيكنان بارسا حاضر به ورود به زمين براي ادامه بازي نبودند، اما نظاميان حاضر در استاديوم آنها را مجبور به ورود به زمين و ادامه بازي كردند. در نهايت بارسا در يك شرايط نا برابر با نتيجه 11-1 بازي را به رقيب خود واگذار نمود. از اين بازي جنجالي به عنوان تولد ال كلاسيكو نام برده مي شود. در اين بازي بود كه اهميت بيشتر بعد سياسي اين مسابقه فوتبال نسبت به بعد ورزشي آن به اثبات رسيد

9- بازار سياه بليط

اهميت چنين بازي بين طرفداران به قدري زياد است كه باعث رونق گرفتن بازار سياه بليط فروشي در اين مسابقه نيز مي شود.

بليط اين بازي هاي ال كلاسيكو حتي تا مبلغ 2000 يورو نيز در بازار سياه به فروش مي رسد. معمولا برخي از شبكه هاي تلويزيوني اسپانيا از 24 ساعت قبل به نمايش حواشي اين ديدار مي پردازند و در روز بازي، مطبوعات ورزشي اسپانيا ويژه نامه خاصي تا 15 صفحه براي اين بازي در نظر مي گيرند.

10- ممنوعيت ورود هر گونه بطري به استاديوم

در اسپانيا ورود هر گونه بطري مايعات به داخل استاديوم ممنوع است. علت اين ممنوعيت به سال 1968 و ديدار فينال جام حذفي بين دو تيم رئال مادريد و بارسلونا باز مي گردد. در اين ديدار كه در ورزشگاه برنابئو برگزار مي شد، بعد از پيروزي 1-0 بارسا مقابل حريف خود، هواداران خشمگين مادريدي با پرتاب بطري به زمين مسابقه عصبانيت خود را از شكست تيم شان نشان داده و مانع از برگزاري جشن قهرماني بارسا و دور افتخار اين تيم شدند. چنين اتفاقي در سال 1993 در ورزشگاه نيوكمپ نيز به وقوع پيوست. بازي فينال سوپركاپ اسپانيا را در آن سال رئال با برتري مقابل بارسلونا در نيوكمپ به نفع خود به پايان رساند. هواداران ناراحت بارسا نيز پس از پايان بازي با پرتاب بطري به سمت زمين مسابقه مانع از برگزاري جشن رئال مادريد شدند. شدت اين پرتاب ها به قدري بود كه پليس با لسكورت بازيكنان رئال را از استاديوم خارج نمود.

11- تشويق رقيب

يكي از عناوين قهرماني رئال مادريد براي بازيكنان بارسلونا بسيار گران تمام شد. در اسپانيا رسم بر اين است كه بازيكنان يك تيم در صورت قهرماني زود هنگام و پيش از پايان فصل، در بازي بعدي در مراسم خاصي از سوي بازيكنان تيم مقابل مورد تشويق قرار مي گيرند. بدين ترتيب كه بازيكنان تيم مقابل در ورودي زمين به صورت دو صف موازي قرار گرفته و بازيكنان تيم قهرمان براي ورود به زمين از بين آنها رد شده و مورد تشويق قرار مي گيرند. در سال 2008  رئال مادريد قهرماني زود هنگام خود را سه روز قبل از ال كلاسيكو مسجل كرده بود. در روز بازي بازيكنان بارسا مجبور بودند كه مطابق رسم معمول در اسپانيا، بازيكنان تيم مادريدي را تشويق كنند. البته در پايان اين بازي با نتيجه 4-1 به نفع بارسا به پايان رسيد.

12- جابه جايي بازيكن بين دو تيم

از سال 1905، 32 بازيكن توانسته اند پيراهن هر دو تيم را به تن نمايند كه اولين بازيكن لوسيانو لوئيز راخا بوده كه از رئال به بارسا پيوسته است. اما ساموئل اتوئو يكي از اين بازيكنان بود كه جنجال آفرين شد. وي در جشن قهرماني سال 2005 بارسلونا، گذشته خود در رئال مادريد راكاملا به فراموشي سپرد و از فرط خوشحالي خواند:"مادريد، اي باشگاه مزخرف، به قهرماني بارسلونا احترام بگذار." البته بعدها وي به خاطر اين حركت خود عذرخواهي نمود.

13- فوتبال در بهشت

در سال هاي گذشته هر دو تيم در ال كلاسيكو به بردهاي مقتدرانه اي رسيده اند. براي مثال هنگامي كه در سال 2009 بارسلونا موفق شد رئال مادريد را با نتيجه 6-2 شكست دهد، روزنامه As، نزديك به سران رئال در ستايش بازي بارسا نوشت:"فقط در بهشت اين گونه فوتبال بازي مي كنند." يكي ديگر از بردهاي شگفتي ساز بارسا در مقابل رئال مربوط به سال 1974 مي شود، جايي كه يوهان كرايوف در برنابئو بارسا را به پيروزي عجيب 5-0 رساند. اما يكي از بردهاي درخشان رئال مادريد نيز در ال كلاسيكو مربوط به سال 1963 مي شود. در آن سال رئال با خط حمله شگفت آور خود متشكل از فرانتس پوشكاش مجار، آلفردو دي استفانو و فرانسيسكو خنتو موفق به شكست 5-1 بارسا در نيو كمپ شد.

 

در مورد اين خط حمله رويايي روزنامه Zeit آلمان در سال 1972 نوشت:"هيچ گاه چنين خط حمله اي تكرار نخواهد شد. براي اينكه به عظمت اين خط حمله رويايي پي برد مي توان چنين قياسي را متصور شد كه باخ،‌ موتسارت، بتهوون و هايدن در يك كنسرت و با يك پيانو مشغول به آهنگ سازي باشند."

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما بهترین مربی جهان کیست
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4319
  • کل نظرات : 385
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 448
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 88
  • بازدید امروز : 3,251
  • باردید دیروز : 260
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,251
  • بازدید ماه : 6,861
  • بازدید سال : 43,936
  • بازدید کلی : 603,938